Selasa, Mac 06, 2007

Perempuan itu menyeretku ke bangunan batu, mencari kasut . Kasut dengan fungsinya yang paling elementer sebagai alas kaki dan fungsi atributifnya sebagai aksen imej diri. dia membelek kasut-kasut, dan kebanyakan pilihannya kucela berbentuk kasut Ali Baba dan kasut tinggi. Akhirnya dia pegang sepasang kasut tumit tinggi kayu dengan lekuk-lekuk maskulin.

Perempuan itu sibuk menyantap dengan selera, imej diri dan isi saku. dia sedar mahkluk sepertinya perlu bergaya primadona sesuai sabda majalah vouge. dia juga sedar spesisnya berada ditangga kasta yang dapat dideteksi melalui tastenya berpakaian dan berkasut tumit. Maka dia tak perduli lempeng bumi dapat menamatkan riwayat kasut dan kakinya berdiri. Bumi kadang-kadang tak begitu ramah. Mati di tertimpa rak-rak kasut di luar kategori mati syahid. Maka ketika perempuan ralik, otakku memikirkan ceruk yang selamat jika lempeng bumi retak.

Di restoran fastfood memesan dua vanilla coke dan duduk. Di atas meja kayu dua beg kertas mahal berisi kasut dan t-shirt warna pink. Menyedut coke yang sejuk menusuk masuk di keronkong dan kufikirkan sudut-sudut perlindungan dan menyelamatkan diri jika dia kembali menyergap kota dengan kakinya yang tak pernah merasa gundah nestapa yang merobek-robek jantung kota.

Tiada ulasan: