Rabu, September 13, 2006


beside Seven Luck Casino Suanbo Seoul

di atas pokok palma
daun-daun bergegar
tak bernama.
di usia ini

dalam seminggu
aku kembali rimbun.

tapi engkau diatas sana
kugelar monyet pingitan
menepuk-nepuk dada
seperti gorilla
memikat betina
aku terkapar di pelukmu
menghamparkan diri sejak lama

Hari ini aku hangatkan waktu. Sementara dari pagi awan telah ku sisir rapi. Ada yang keriting, ada seperti laut tapi tetap penuh uban. Pada angin ku titip pesan : jangan nakal ya. ku lukis langit dengan jari-jari kotorku, biru kotor, dan luntur. Waktu terhenti seketika.

Matahari pagi terlalu garang. dia memakukan diri. Bunga yang tidur. Busuk. Jijik. Lalat-lalat bermain dipetak umpat. Ada ulat. Ihh...... dia berlari. Memelukku. Sudah siap? Dia menghantuk-hantukkan kepala ke udara. Duk. Duk.

Tangannya saling bergandengan. tiba-tiba dia menangis, menyimbah air di udara. Merengek-rengek di atas tanah. Nyanyiannya jelek! Aku bengong. Memandangnya mengemis simpati. ku jentikkan jari digitar tua. Dan melantun merdu. Oh Maria dengan suara geruh. Dia tersenyum. Giginya menyeringai senyum.

Angin datang. Opss. skirt tersingkap. Angin nakal, genit. aku malu. Dia berbisik padaku celana dalamku berbunga renda merah jambu. Aku menutup mulut menahan tawa. Mataku terkedu. Ingin senyumnya kukulum waktu itu.

Di rumah langkah terhenti. Duduk di atas dua biji batu, berkarat. Mata mencari mata. Ada peluh menitis. Dia main mata. Menggeser ke kiri, ke kanan. Tangannya menutup hidung. bau busuk seperti hantu.

Di dalam dirinya ada sampah. Untuk dijadikan teman makan malam.

Aku muntah, terkeluar kata 'Cintaku suci bukan sampah, sayang'


Tiada ulasan: