Rabu, September 21, 2005

SOCRATES BERCERITA


Kedukaan datang dari ucapan yang tidak direncanakan, atau telinga yang lupa menutup diri. Aku sering mengalami keadaan ini berbincang dengan rakan-rakan, saling melempar canda, lalu, dari cerita itu, gosip dalam diam-diam menyelinap.Lama kelamaan aku menyedari, gosip itu menjadi beban yang luar biasa. syak-wasangka, dan benci datang dengan begitu indahnya yang bahkan verifikasi gosip diterima menjadi sebuah kebenaran baru, sebagai kejutan yang mengghairahkan dalam memandang seseorang. Dan peliknya, entah kenapa, kekadang benci menjadi begitu mengasyikkan. Bermain dalam ketidakjelasan, menduga dan berkira, memanjangkan khayal dari maklumat, menebak keseluruhan hidup seorang teman dari puzzle, lalu merasa tahu tentang sesuatu yang dia sembunyikan, hmm... memancing rasa bangga. Betapa pelik, kerana kekadang rasa bangga itu bertaut dengan kedukaan ketika menyedari bahawa aku telah dibohongi. Tetapi, dari mana muncul rasa bohong itu? Dari mana lahir kedukaan kerana menyedari sahabat tidak seideal yang aku gambarkan? ya, dari cerita-cerita yang seharusnya tidak aku dengar, cerita khabar yang memang tidak menjadi milikku.

Sempat lagi ada sedikit ragu menguasai benakku. kenapa? adakah sesuatu yang tidak aku ketahui? tapi, lintasan ragu itu segera kuhapus. Aku tepuk bahu sahabatku, "sebelum kau mulakan, biarlah aku yang bercerita dulu, jika sesudah ceritaku ini kau masih tetap mahu meneruskan, aku akan cuba mendengarnya." Sahabatku itu setuju. Aku pun bercerita tentang Socrates.

Suatu pagi, seorang lelaki mendatangi socrates, dan dia berkata, "Tahukah kau apa yang baru saja saya dengar mengenai salah seorang kawan kau, Socrates?"

"Tunggu sebentar," jawab Socrates. "Sebelum memberitahukan saya sesuatu, saya ingin kau melewati sebuah ujian kecil. ujian tersebut dinamakan saringan tiga kali."

"Saringan tiga kali?" tanya lelaki tersebut.

"Betul," lanjut Socrates. "Sebelum kau mengatakan kepada saya mengenai kawan saya, mungkin merupakan idea yang bagus untuk menyediakan waktu sejenak dan menyaring apa yang akan kau katakan. Itulah kenapa saya sebut sebagai saringan tiga kali.

"Saringan yang pertama adalah kebenaran. sudah pastikah kau bahawa apa yang akan kau katakan kepada saya adalah kepastian kebenaran?"

"Tidak," kata lelaki tersebut, "Sesungguhnya saya baru saja mendengarnya dan ingin memberitahukannya kepada kau ".

"Baiklah," kata Socrates. "Jadi anda sungguh tidak tahu apakah hal itu benar atau tidak.

"Sekarang mari kita cuba saringan kedua iaitu kebaikan. apakah yang akan kau katakan kepada saya mengenai kawan saya adalah sesuatu yang baik?"

"Tidak, sebaliknya, mengenai hal yang buruk".

"Jadi," lanjut Socrates, "Kau ingin mengatakan kepada saya sesuatu yang buruk mengenai dia, tetapi kau tidak yakin kalau itu benar. hmmm..

"Kau mungkin masih lulus ujian selanjutnya, iaitu kegunaan. apakah yang kau ingin beritahukan kepada saya tentang kawan saya tersebut akan berguna buat saya?" "Tidak, sungguh tidak," jawab lelaki tersebut.

"Kalau begitu," simpul Socrates, "Jika apa yang kau ingin beritahu kepada saya adalah perkara tidak benar, tidak juga baik, bahkan tidak berguna untuk saya, kenapa ingin menceritakan kepada saya?"

Socrates telah memaafkan lelaki tersebut, dan dari telaga pahit maung hidupnya yang silam dia telah menimba rasa tanggungjawab terhadap masa depan dan azam untuk bertindak membentuknya kepada orang lain. Sikap ini sungguh terpuji. Socrates mengajar tentang kewajipannya berhubung kesejahteraan umat manusia dan menolong mereka menjauhi potensi kearah ilmu perlu mengusaai kata yang wujud terhadap sesama manusia. Musim bunga sedang di puncaknya. Walaupun sekali-sekala cuaca agak dingin, biasanya cukup panas untuk keluar. Bunga-bunga -putih pohon poplar yang seperti bunga dandelion itu meliuk-liuk menari ditiup angin. Tetapi hal begitu tidak berapa penting pada zaman pancaroba ini. Socrates lebih senang dikenal bukan dengan gelaran tetapi sebagai seorang pengembara ilmu sutera rohani, yang membuat apa yang terdaya olehnya untuk menyatukan hati dan jiwa seramai mungkin manusia.

Tiada ulasan: