Ahad, Mac 05, 2006

Dia berjalan lambat, meliuk mengikuti alurnya. Pohon-pohon berlari kencang di kiri dan kanan, petak-petak sawah tersusun rapi seperti teka-teki hidup yang belum dipisahkan. Air mengalir jauh di bawah sana, tiada kebosanan pada riak-riak hidup yang kaku, tapi lautan luapan kasihnya. Sungguh sungai cermin hidup yang agung, memberi namun tidak merasa kekurangan., laut adalah nama kumpulan kasihnya, tapi ia tidak perlu memilikinya, ia tidak perlu posesif. Kerana mata hatinya masih bening mengalir di relung-relung nadi tanah. Mata hatinya adalah mata kasihnya, kejujuran dan ketulusan tanpa balasan. Dia membaca habis kesemua gambaran alam, menelusuri jejak-jejak detik yang berlalu. Dia menjadi penikmat waktu yang tiada bosan menjalani, mengetahui akan kehidupan. Seperti keingintahuannya sejak dulu yang tidak terjawab, ketika semua manusia harus mati, siapa akan menjadi penghuni bumi? tentunya Dia mempunyai “diri” sebelum menciptakan diriNya sendiri. Dia bukan seorang filosof atau anak kecil yang peka. Dia hanya merasa seorang mahluk luar biasa. Dia mahluk yang misteri, ketika dia menemukan dirinya sendiri yang tidak akan hidup seperti dulu lagi.

Dulu dia tidak pernah bertanya pada tentang dirinya sendiri, tidak ingin mengetahui tentang kehidupan, tentang dunia. Mungkin kerana terbiasa, atau terlalu disibukkan oleh permasalahan sehariannya sehingga kehairanan pada dunia tercampak ke belakang. Dia kehilangan kemampuan untuk bertanya-tanya tentang dunia. Mungkin hanya bayi-bayi yang mempunyai rasa ingin tahu. Baiknya dia kembali jadi seorang bayi, bukan menjadi mahluk dewasa yang menganggap dunia ini begini kerana sudah seharusnya begini.

Sekarang Dia menjadi penunggu setia pertiga malam dia berterbangan dan melayang dinding kota, seperti kabus menjelma roh yang duduk dikerusi yang mendamaikan suasana pasangan malam dan dia bukan sedang belajar filsafat atau mereka-reka sebuah tanda tanya. Sungguh perjalanan ini sungguh membosankan. Tapi dia tidak perlu bertanya dari mana asalnya bosanan dunia alamnya, kerana di detik ini dia hanya mengamati tidak bertanya-tanya lagi. Mengamati seseorang yang tertidur di samping, kasihan dia yang seharian tadi menungguku menyelesaikan kerja disiang hari. Dikerusi depan, membelakanginya, dia melihat dua pasang muda sedang bercengkerama. Sisa tubuh yang terlihat dari belakang hanya hujung kepala yang saling bersandar. Sungguh mesra, ada aroma asmara. Dia tidak ingin rasa cemburu menyelinap oleh pemandangan itu, dia hanya menatap.

Di kerusi belakangnya ada pasangan yang lain, mungkin baru saling mengenali. Dua lelaki yang sama-sama tampan. Putih dan manis.

Aku pasti akan akan jatuh hati, sedangkan saat inipun aku sudah merasa ada rasa suka. Sayang aku ditakdirkan tidak punya jasad, jisim yang kosong hanya roh yang melayang-layang. Menikmati diwaktu malam tiba. Tutur kata mereka begitu ramah. Aku menatap dan mencuri dengar. Lelaki dengan baju ketat bercerita tentang dirinya. Ia membuka diri. Katanya dia adalah sejati. Masa muda yang indah oleh aroma kenikmatan duniawi. Semua telah dirasakan, semua tanya telah dilaluinya. Ketertarikannya pada sebuah tanya akan dalamnya sumur kenikmatan duniawi, sudah terjawab. Katanya itu semua kesepian tiada yang berbekas selain hanya kehancuran pada dirinya. Badannya penat dan letih. Pencariannya telah berakhir pada sebuah dasar dalam yang bertuliskan kata dosa pada dindingnya. Dan dia tidak mahu lagi mencari jawapannya.

Lawan bicaranya tersenyum, ia mengangguk pelan, cuba memahami. Lelaki berkemeja biru itu terkadang mengeluarkan kata pendapatnya. Mereka saling mengisi. Seorang kawan sememangnya seperti itu, walau mendengarkan kadang menjemukan. Lelaki berkemeja biru itu bercerita tentang rasa sakit hatinya pada wanita dulu, dulu sekali. Ketika sebuah keinginan tidak didapatnya. Cinta dan benci begitu berbeza, tapi sungguh tipis jaraknya. Hanya dibatasi oleh selembar rambut. Saat itu aku menatap mereka dengan pandangan yang mendalam. Mereka pasti tidak tahu aku telah berada dihadapan mereka. Tidak menjelmakan diri. Dikala itu aku mencari peringatan aku akan pembacaanku dahulu semasa aku hidup dan bernafas dengan waktu.

Lalu aku bersuara kepada dua lelaki itu dalam bisikan rohku kepada mereka, dengan suara yang bersatu dengan gema alam malam terdengarlah suaraku ditelinga mereka yang asyik bercerita "dengarlah .....ada dua kekuatan yang bekerja di alam. Cinta dan perselisihan. Cinta mengikat segala sesuatu dan perselisihan memisahkannya. Inilah yang mempengaruhi unsur-unsur yang terdapat di dalam tubuh. Pada akhirnya tergantung pada kekuatan mana yang menarik kuat. Berbeza sekali bila segalanya dibaluri oleh kasih, kebencian akan melunak dan cinta akan dipenuhi oleh kewarasan". Mereka mendongak, dan termangu. Mata mereka terbeliak didepan. Aku telah melawan makrifat alam rohku untuk menjelmakan diriku. Maaf tiada niat untuk menakutkan mereka. Saat rohku pergi mereka tetap disitu seperti berpelukan pantas berlari pergi.

Aku teringat pada semalam, di sebuah penginapan yang murah, aku menginap semalam. Sungguh malam itu dibaui oleh cinta yang penuh nafsu. Dari atas atap didinding itu aku mendengar nafsu yang membakar habis cinta, memeras cinta menjadi rintih.Itu hanya sesaat. Tetapi mungkin hanya itu yang ingin dicari mereka dari cinta di sebuah ranjang. Dan diluar kamar aku mendengar seorang wanita yang tidak rela lelakinya pergi, ia ingin memberi cinta, memberi dosa. Wanita itu sekali lagi luka oleh cinta, ataukah oleh nafsu? dan aku ingin memberitahu mereka kerana cinta aku dibunuh. Tidak berjasad lagi untuk mendapatnya. Aku terbang melihat alam. Tidak pernah merasa aman.

Pasangan yang di depanku tertawa lepas. Saling bercanda tiada henti, mengusir mimpi disaat malam. Mereka saling bercerita tentang kisah lama mereka dulu. Seperti telah kenal sejak lama. Cinta mereja begitu panjang dan melelahkan. Seperti lelahnya pengamatanku saat ini. Dan aku masih mengamati file-file kehidupan yang terbuka ditiap detiknya aku melintasi manusia yang masih bernafas. Aku sekali lagi masih mengamati. Mengamati lalu-lalang manusia yang bergegas, ada wajah lelah, ada pancaran kegembiraan, kerinduan. Ada yang hanya diam, ada yang resah. Aku mencari pasangan lelaki muda di depanku tadi. Di sana di dekat pintu keluar sebuah stesen keretapi laju.

Aku terdengar perbualan seorang wanita, aku dibelakangnya. Dia pasti tidak melihat kehadiranku disitu. Gadis remaja itu berjalan tergesa-gesa menghampiri kakaknya yang berjalan disebelahku.

“Sorry pergi di toilet. Dan aku mahu muntah melihat pemandangan di salah satu bilik mandi tadi. Ada dua pasangan yang saling berpagutan. Mereka itu dua lelaki tampan yang duduk di belakang kita” katanya, ada nada mual di perutnya. Kepalaku ikut mual, bukan oleh cerita itu. Tapi oleh tanya-tanya yang dari dulu belum pernah terjawab. Seperti apakah bentuk mu itu cinta? Begitu ganasnya racunmu. Dan kembali terus bertanya-tanya pada setiap langkahku.Aku melompat disetiap malam mencari keadilan cinta untukku walaupun aku dibungkus waktu.

Tiada ulasan: