Selasa, Mei 23, 2006

II DIMENSI

IIX

Dia baru selesai mengerjakan sesuatu yang mungkin membuatnya merasa bahagia. Dia tersenyum dengan raut kepuasan di wajahnya. Dia membersihkan peralatan yang telah berlumur najis itu, dia membilasnya dengan air sampai bersih. Dan, kilatan matanya itu seperti sebuah lampu yang menunggu dan penuh cahayanya. Ya, dia telah melakukan pekerjaan yang paling berat dan paling disukai semenjak dia bekerja disini!

Jam 2.30 malam, dia berada di bangunan itu. Dan dari celah daun jendela kota masih penuh keramaian. Tadi dia melintas di simpang jalan pemuda-pemuda kampungnya bermain gitar dengan lagu-lagu sendunya. Dan seketika tadi juga dua wanita muda yang cantik memasuki kereta Proton Waja berwarna silver dengan riangnya. Mereka juga tahu malam ini tidak perlu bersusah payah melewati malam yang dingin di pinggir jalan. Lebih baik menikmati malam jahanam daripada kesepian dengan kedinginan yang menusuk hingga tulang-tulang. Seperti malam-malam yang lalu tugas dia yang shift malam sememang saat yang dinantikan.

Ya, dunianya berbeza sekali dengan manusia lain, terkurung di dalam rumah sakit ini, disibukkan dengan pekerjaan yang membosankan. Dia ingin berbakti kepada masyarakat. Tetapi mereka mencampaknya disebuah dunia kelam dan gelap. Dia menangis. Menjadi-jadi. Dia tidak mampu menampung. Dia sedih. Dia saat mereka memukul tubuhnya yang lemah dengan nanar, menarik rambutnya, dan merantai kaki. Dia terpelanting di sini.

"Aku dengar macam-macam terjadi sejak kebelakangan ini"

Dia hanya diam. Membisu. Tidak sempat mengucapkan sesuatu.

"Mungkin kejadian 5 tahun dulu berulang kembali!!" Jawab seorang wanita di sudut meja pertanyaan.


Dia letih rasanya kerana beban yang terakhir dia pikul atau sudah sekian lama dia berusaha menahannya. Hingga rusukku yang telah dipatahkan, daging-dagingnya dimakan ulat-ulat. Begitu cepatnya waktu berlalu. Tetapi segalanya telah menjadi abu-abu yang berterbangan. Seperti dia merasa lelah ketika malam tiba.

Sekarang dia mesti tunaikan hajatnya yang satu. Setelah perkhidmatannya tidak diperlukan. Dan malam ini. Waktu dia ingin menjalankan tugasnya merawat pesakit-pesakit horpital tersebut. Dia pasti menjaga dan memberi rawatan setiap pesakitnya.

Demikianlah. kecurigaan yang datang. Sebuah trauma akan masa lampau, menjadi cerita yang sukar dinyatakan. Bisikanpun akan membuat mereka menangis tanpa ada satupun meratap. Sebab ratapan mengundang maut, dan bibir akan terkunci selamanya. Kehidupan yang mengajarkan begitu.Tugasnya perlu diselesaikan Tetapi, kenyataan kembali memaksa. Tangis kini masih berlanjut, hingga peti ditutup. Dipaku kembali ke setiap sisi, walau tepian telah hancur dimakan tua. Setua pesanan jahat yang melekat padanya. Bukankah kematian menjadi teman diliang kubur dan peti mati. Setelahnya semua yang hidup akan pergi, dan sejarah menjadi ziarah masa lalu. Semua terkubur rapi tidak lagi berbau. Walau betapa kelamnya masa lalu yang pernah ada mengisi hari-hari. Kami meninggalkan tanah yang kembali merekah, basah oleh tangisan dan kenangan masa lalu.

Semoga lelaki tua itu tidak kesepian di sana, masih banyak kematian-kematian yang menanti menemanimu menunggu penghakiman tiba. Dia memakai baju jururawatnya yang dahulu yang masih disimpan disitu. Dia bangga memakai pakaian tersebut. Cantik dengan lengkuk badannya yang mengiurkan. Dia berjalan perlahan-lahan, bernafas satu-satu. Dia datang ke Wad No. 404 memegang pundak lelaki itu, dadanya masih sedikit berguncang, sisa nafas yang tadi meratap. Tetapi pipinya tidak lagi basah, airmatanya telah kering. Dia mengeluarkan peralatan ubatan cecair itu dan menyuakan dan membiuskan cecair pembunuh kepada lelaki tua di atas katil.

Malam itu, ketika para pekerja siang hari telah pulang, ketika ternak-ternak kembali ke kandang, ketika matahari meninggalkan gelap, kabut turun, dingin menerangkan desa. Masuk melalui celah-celah kecil diantara dinding-dinding papan, menjilati tubuhnya. Hilang entah kemana. Mitos dan cerita dongeng telah kedengaran.

"Seorang pesakit wad 4 katil 404 semalam dimasukkan diwad itu telah meninggal pagi tadi" beberapa nurse yang lain menyatakannya. Keadaan menjadi kelam kabut. Dan setiap bulan akan ada kematian yang sama di wad tersebut. Cara yang sama. Dan yang penting dia yang melakukannya.

"Semalam aku nampak kelibat itu, aku pasti dia telah kembali membalas dendam!"

Di satu sudut, sesosok tubuh tergeletak, bersimbah darah. Sementara, pagi telah begitu terang. Dia melakukannya untuk menolong pesakit itu menanggung penderitaan lebih lama. Supaya semua pesakitnya tenang dengan menamatkannya. Dia cuba menolong dengan cara itu. Tetapi dia dituduh gila!

Dia akan kembali lagi dengan jiwa-jiwa yang rapuh. Sekeras mentari yang menggiring waktu, setiap detik terucap doa yang dipinta. Sedikit yang berjaga-jaga pada kesalahan lalu, lumpur dosa berulang ada tertinggal pada jejak-jejak hidup yang melangkah. Dan syaitan menjadi anjing-anjing dengan hidung kembang kempis membaui langkahnya, liurnya menitis hangat bersama lolongan panjang. Dirinya, dulu wujud suci tiada kenistaan, kini kian menangis mencari jalan. Dia yang banyak keterbatasan ingin menjadi makhluk sebenar tetapi wujud kesempatan untuk melakukan dosa.

Dia akan datanggggg lagi, agi, lagi, lagi, lagi dan lagi untuk menolong pesakitnya!

Tiada ulasan: