Isnin, Mei 22, 2006

SYNOPSIS

II DIMENSI & KL-MILENIA


Saya mengilhamkan perspektif baru dalam memandang dan menciptakan dunia bagi penulis abad XX, iaitu yang kini dikenali sebagai modernisme. Dunia saya adalah dunia yang tidak lagi mengenal batas-batas antara fiksyen dan nonfiksyen; khayalan dan kenyataan menjadi satu. II Dimensi dan KL- Milenia di lahirkan dalam bentuk cerita pendek yang dicantumkan sebagai judul antologi, dan menjadi cerpen yang terpanjang. Pada awal menulis, menerjemahkan idea ke dalam tulisan merupakan saat ada suka dan duka. Untunglah saya sudah membaca banyak karya yang pelbagai versinya, sehingga saya tahu bagaimana mengatasi rasa jemu dan penat dan dengan tulisan mengalirkan depresi dan stres. Saya menyedari dalam menulis bahawa seperempat bahagian dalam menulis adalah masalah psikologis penulis. Kata penyair Kirjomulyo bahawa mengarang adalah berjuang. Menulis adalah satu kerja yang menuntut komitmen yang konsisten, bertenaga, dan setia.

Melalui II Dimensi saya mencurahkan idea dalam bentuk dunia yang di asingkan, suram, seram, dan tanpa harapan. Dalamnya tergambar dengan jelas nihilisme manusia hiper-rasionalisme yang mencekik kejujuran dalam tulisan, dan kandasnya segala macam idealisme. Sifat jahil manusia tetap ada cemburu, dengki dan iri hati. Bagaimana rasanya apabila perbuatan manusia menganiayai manusia lain.

Kenapa saya menulis? Ketika itu waktu sudah masuk pukul 2 pagi, tetapi mata tetap tidak mahu terpejam. Walau tubuh dan mata sudah letih, tetapi tidak juga dapat melelapkan mata lalu saya sambung kerja, ini berlaku 2 tahun lalu dimana beban kerja yang tidak dapat dilakukan dipejabat dibawa pulang dan akhirnya saya membaca buku dan melayari internet dan menulis blog. Kebetulan pada masa itu saya bertugas dengan pengaruh medium penulisan. Walaupun terma-terma yang berbeza tetapi masih berkaitan dengan ruang luahan tulisan. Tetapi kini saya tinggalkan tugas tersebut dan saya melawan tentangan kerja dengan medium penulisan.

Akhirnya berlanjutan dan sedarlah saya bahawa saya mengalami insomnia atau susah tidur. Saya perlukan tidur yang cukup untuk kondisi badan dan kesihatan lebih bertenaga. Tetapi apabila menulis suatu tenaga yang luarbiasa diserap. Penyakit ini berlanjutan berbulan-bulan dan sangat membimbangkan walaupun prestasi kerja saya tidak merosot. Tetapi membimbangkan kedua ibu bapa saya yang melihat saya berkelakuan pelik apabila malam tiba!. Paling tidak saya tidur 1 - 2 jam dalam semalam. Itu pun kerap dihantui mimpi buruk dan gangguan-ganguan lain. Dengan tidur sebenarnya sesorang melakukan pembersihan diri dari 'sampah' kepenatan. Lalu saya membaca penelitian ahli kimia, Dr. P. Carbone, dalam sehari produk 'sampah' yang berasal dari seluruh kegiatan otot tubuh. Selama tidur 'sampah' ini dimusnahkan, sehingga saat bangun tubuh terasa segar. Tetapi tidak pada saya sampah itu tidak dibuangkan kerana saya tidak tidur. Tetapi saya keluarkan dihujung jari saya dengan cerita-cerita pendek. Itulah sampah yang saya buangkan setiap malam. Sampah yang berharga bagi saya. Tetapi masih tidak mengatasi masalah tidur pada beberapa tahun ini. Tetapi pesan doktor kemungkinan besar saya mengalami simptom-simptom gangguan insomnia ini tahap kritikal. Tetapi saya tidak mempercayainya sehingga saya katakan bahawa saya diganggu semasa tidur . Dan kerana itu saya berjaga-jaga di malam hari dan tidur apabila waktu subuh menyusul bersama embun pagi. Akhirnya saya cuba mengatasinya perlahan-lahan walaupun tidak keseluruhannya.

II Dimensi dan lahir diatas kejadian malam itu untuk memberikan pengalaman mengatasi kesempitan manusia yang nihil dengan arca-arca buatan diruang bumi. Bersama dunia yang sukar diterjemahkan tetapi mengalir sekeras-kerasnya menjadi sebuah cerita. Bagaimana II Dimensi seperti memiliki mata ketiga, atau indera keenam, yang menyebabkan menjadi sebahagian dari dunia nyata yang tidak dapat di lihat dimata kasar. Dalam rangkaian peristiwa yang menarik ia terlibat dalam sejumlah hubungan dengan yang menyebabkan II Dimensi bertanya apa yang akan terjadi selanjutnya. KL- Milenia (Siri I) lebih kepada ideologi feminisme. Dan saya sekarang meneruskan beberapa novel yang tertangguh untuk disiapkan. Termasuk kisah Amra Logam Cinta yang panjang kisahnya dan beberapa novel seram dan berbaur kehidupan moden.

Tiada ulasan: