Selasa, Oktober 10, 2006

BAB 9: MOZARTO MOULIN ORION


aku yang menyelinap
di perkampungan rimba
menculik mereka
dari panggung persembahan
menyeret menuju tanah perjanjian

bersama gerak lentukku
menghentak-hentak perut bumi
kuteriakkan nyanyian sekuat kuatnya
menghentam jantungnya bertubi-tubi
suaraku lebih dahsyat
dari seribu genderang purba
kuledakkan sel-sel darah mereka
mengalir deras bersama
dendamku kepadanya


Not-not muzik terakhir hanyut dibawa bayu dan para hadirin pun memberikan tepukan yang gemuruh. Mereka terus bertepuk dan bersiul, bersorak dengan keseronokan dan menjerit meminta lagi sekurang-kurangnya selama lima minit. Akhirnya, seorang lelaki kerdil yang memakai jaket berwarna terang dan rambut palsu putih bersih sambil tersenyum lebar, berjalan di celah-celah orang ramai untuk menuju orkestra di depan pentas. Orangnya pendek dan kurus, bermuka bulat pucat dan berambut perang lebat. Dia berpaling kepada hadirin, tunduk hormat, melambai-lambaikan tangannya dan kemudian duduk di depan piano.

Para hadirin terdiam, tiada gangguan bunyi yang kedengaran tatkala jari-jari pemuda itu menyapu papan nada. Lalu, untuk selama setengah jam berikutnya beliau memainkan muzik yang tiada bandingannya. Para hadirin terpukau dibuatnya. Pada penghujung persembahan, mereka berdiri sekali lagi dan memberikan tepukan serta sanjungan yang gemuruh.

Sekali lagi lelaki kerdil itu kembali ke pianonya dan menghiburkan para hadirin dengan tema daripada operanya LeTango De Roxanne yang digubahnya pada tahun sebelum itu. Kemudian beliau memainkan pula variasi kompleks, melodi dan harmoni daripada ciptaan terkenalnya yang lain-lain. Mazin terkejut, itu lelaki kerdil dan kenit yang duduk disebelahnya. Seolah-olah penonton alpa dengan teknik irama Awang kenit yang bermain seperti gaya seorang pemuzik terkenal, Wolfgang Amadeus Mozart.

Muzik not tiba-tiba bertukar bertukar menjadi lebih pantas. Penari-penari keluar pentas beramai-ramai membuat gerakan-gerakan Mazurka. Merupakan tarian rancak dalam tiga kala, dengan loghat tertentu pada rentak kedua atau ketiga setiap bar dan measure. Penari lelaki mendengar loghat ini dan menghentakkan tapak kakinya, menghantuk-hantukkan pacunya bersama atau bertepuk tangan. Mazin berasa amat kagum dengan permainan muzik Awang kenit yang juga berbakat seperti Frederic Chopin. Persembahan Awang yang luar biasa itu begitu penuh perasaan dan menggesek violinnya dengan teknik yang amat menakjubkan.

Persembahan kumpulan Dardanella muncul di tengah-tengah dengan aksi menggoda primadona Miss Riboet's Orion, seorang pelakon panggung wanita profesional mengiringi persembahan tarian dan nyanyian Sparkling Diamond yang menggoda dan menghiburkan. Diikuti dengan lakonan dalam babak pertama Graaf de Monte Cristo bersifat hikayat, bermain dengan seloka dan angan-angan, menjadikan penonton terbuai oleh mimpi dan kemewahan. Selanjutnya, dalam babak kedua bertukar menampilkan cerita realiti The Three Musketeers. Bintang panggung yang juga secantik Anggun Putri. Pelakon lelaki yang popular Anjas Asmara dan Orion. Kumpulan Dardanella sentiasa memberikan sebuah pertunjukan yang memuaskan publik. Mizan juga pernah membaca kejayaan Dardanella dengan mengadakan perjalanan keliling Asia dan seluruh dunia. Termasuk di panggung ini.

Setelah usai persembahan tetamu pula membanjiri majlis koktail White Nights Ball yang diadakan di depan panggung utama, di sebuah dewan tari yang besar. Kelihatan dari jauh seorang perempuan yang cantik gaya bangsawan seperti selebriti dengan fesyen romantisme. Wanita yang berpinggang ramping berkorset, bahu yang cerun, dan pinggul yang besar. Perempuan itu tergesa-gesa berlari dengan kilauan kasutnya kaca yang bersinar-sinar. Wanita itu berlari kearah Mazin dan tiba-tiba terjatuh di depannya. Mazin cuba membantu memegangnya. Wanita itu bangun dan cuba memimpin tangan Mazin.

'Berhati-hati lain kali, kenapa berlari tergesa-gesa.' tanya Mazin. Kaget seketika. Melihat perempuan itu yang sangat mempersona dengan gaun kembang seperti seorang puteri.

'Tolong, saya sudah terlambat, saya kena pulang sebelum jam pukul 12 malam'. Tergopoh-gopoh gadis cantik itu bangun.

'Tetapi majlis tari menari ini, belum selesai lagi.'

'Tidak mengapa, saya cuma ingin menari dengan Putera itu.' Katanya sambil menunding jari karah seorang jejaka yang tampan juga meluru kearah mereka berdua. Mazin menoleh kebelakang. Seorang lelaki tampan dengan topi tinggi dan baju berwarna gelap cuba mengejar gadis di depannya.

'Maaf saya kena pergi sekarang juga.' Gadis itu bangun dan berlalu dengan pantas sekali meluru kearah pintu gerbang keluar dewan.

Mazin terpinga-pinga dan terpandang sebelah kasut berkilauan yang teringgal di bawah kedua kakinya. Dia cuba membungkuk dan memungut kasut sebelah itu. Lelaki kacak yang berlari tadi, kini sudah berada di depannya. Mazin masih memegang kasut kaca yang berkilauan dan memandang lelaki di hadapannya. Lalu lelaki tampan itu mencapai dan merampas dari tangannya dan berlalu pergi mengejar gadis tadi dan memanggil-manggil namanya.

'Cinderella, Cinderella, tunggu!'.

Mazin terdiam seketika dan mengaru-garukan kepalanya. Adakah dia terserempak dengan Cinderella di majlis tari-menari ini. Sebuah dongeng popular yang sering di dengarnya dulu. Dia masih keliru. Kepalanya sibuk mencernakan apa yang terjadi tadi sehingga tiba-tiba tangannya di tarik seseorang. Dia menoleh dan melihat ke kiri bawah.

'Awang kenit! Berjumpa kembali, Saya sangat terpengun dengan persembahan kau tadi. Kau memuja Ludwig Van Beethoven sedangkan kau setanding Wolfgang Amadeus Mozart dan Frederic Chopin. Sungguh mengagumkan saya.' Puji Mazin ikhlas.

'Terima kasih Tengku, saya cuma menjalankan tugas saya sebagai pemain pemuzik dan saya telah bermain muzik telah lama di panggung ini. Apa kata Tengku mengikut saya di bilik latihan dan berehat disana.' Ada beberapa perkara ingin saya bincangkan dengan Tengku. Silakan.

Awang mengangkat topinya memberi hormat dan mengajak Mazin berlalu di situ menuju ke kamar bilik latihannya.

Mazin tersenyum sambil mendongak ke arah Awang Kenit dan melihat kostum yang dikenakan Awang. Dia memakai rambut palsu panjang keriting dan pakaian lebar dan longgar dengan banyak renda-renda. Dia juga mengenakan stoking putih dan kasut kulit coklat. Seluruh kostum itu mengingatkan Mazin pada gambar-gambar yang pernah dilihatnya di dalam kaca TV seperti di orang Istana Louis XIV.

Mereka menuju ruang bilik latihan pemuzik itu di tingkat atas panggung itu. Itu adalah salah satu ruangan hebat yang pernah dilihat Mazin. Awang Kenit tinggal di situ dengan isterinya. Sebuah loteng dengan dinding melandai. Cahaya akan masuk dari lelangit membanji dari tingkap loteng tinggi yang dipasang di dinding pada waktu pagi. Mazin cuba menghampiri tingkap di sisinya. Dan memandang keluar. Melalui tingkap bawah Mazin dapat melihat seluruh atap di sebuah Kota Lama. Alangkah terkejutnya apabila dia melihat beberapa monument-monumen agung. Katedral Notre-Dame De Paris Monumen-monumen Paris yang termasyhur. Disebelah kanannya bangunan Sainte Chapelle, kelihatan rekabentuk gothic paling menakjubkan. Dia menoleh ke kirinya bangunan Trocadero Palace, bergaya neo-klasik, dua sayap dari batu putih hingga ke taman Trocadero.

'Tengku, saya akan cuba membantu Tengku. Perkara ini perlu di beritahu kepada Tengku.' Tiba-tiba lamunan Mazin diganggu oleh kata-kata Awang Kenit.

'Tengku sekrang berada di zaman kegemilangan panggung opera.' kata Awang Kenit sambil duduk dan melihat gelagat Mazin yang masih di sisi tingkap,yang memandangnya sekilas dan Mazin terkejut lalu terus bertanya.

'Apa maksud kau? Awang!'. Mazin bersuara tiba-tiba.

Dia memandang barang-barang yang memenuhi ruangan bilik dengan perabot dan barangan klasik dari berbagai periode sejarah. Berkeliaran matanya memandang sekeliling sambil Mazin duduk di sebuah sofa dari tahun 30-an, di depannya sebuah meja tua dari awal abad, dan sebuah kerusi yang pasti telah ratusan tahun.

'Ya. Tengku Mazin, saya mengenali anda. Dan saya akan menolong Tengku menyelamatkan nenda anda. Biar saya berterus terang, ada satu konspirasi untuk menjatuhkan nenda Tengku. Tengku Iskandar. Hanya Tengku sahaja yang boleh mengubah sejarah ini. Pada malam purnama nanti akan di adakan sebuah persembahan memento mori yang bererti-kau akan mati. Tengku perlu berjumpa dengan Prasasti Seni Anggun Putri. Hanya primadona itu sahaja yang akan menjelaskan maksud saya ini.' Terang Awang Kenit bersungguh-sungguh.

*****************************

Kerancakan malam di panggung dewan tersebut diserikan lagi dengan persembahan kumpulan Mustika yang mendendangkan lagu irama latin seperti Guantanamena dan La Paloma serta rangkaian lagu-lagu inggeris yang menggamit perasaan. Kelihatan Mizan yang tidak putus-putus merakamkan foto gambar. Seterusnya majlis tari-menari gilang gemilang dan glamor dengan kehadiran tetamu dan VIP yang tampil dengan dress victorian dan tuksedo hitam.

Mazin berjalan sendirian untuk ke bilik panggung berseorangan. Setelah keluar dari bilik Awang Kenit dia kembali ke panggung. Dia ingin sekali melihat dan merakam gambar-gambar menarik sekitar panggung, sebelum ketingkat atas untuk menemui primadona Anggun. Dia perlu berjumpa dengan Prasasti Seni Anggun Putri. Dia cuba berhati-hati berjalan supaya tidak disedari orang-orang disekelilingnya yang tengah asyik. Dia ke belakang dan terjumpa sebuah tangga yang indah. Pada mulanya ada beberapa tangga sahaja di lihatnya tadi. Tetapi tangga yang dinaikinya bercabang-cabang dengan laluan di penuhi pelbagai arca, ukiran, dan kaligrafi dengan deconstructive architecture klasik. Sebaik saja kakinya melangkah menaiki tangga, matanya terpana melihat dekorasi indah kilauan emas ala diraja Inggeris. Inilah panggung yang penuh hiasan yang kaya dengan dekorasi dengan garisan yang tegak serta bersayap di antara patung-patung serta hiasan lain. Kekayaan hiasan juga terdapat di bagian dalam dengan daun-daun emas, pari-pari dan bayi. Pusat auditorium yang berhiasakan tempat lampu-lampu lilin. Nilai seni yang berkualiti tinggi dengan lukisan klasik Itali yang eksklusif apatah lagi, paling hebat apabila ia dilukis di atas kanvas bermutu tinggi. Mazin terfikir di benaknya kini kagum dengan rekaan dan dekorasi panngung sari seperti sebuah ladang seni.

Mazin menyusun langkah perlahan-lahan menuju tangga. Susunan permaidani halus merah yang teratur lorong tangga. Akhirnya dia sampai di lantai tingkat atas panggung yang tinggi dengan beberapa lorong ke bilik. Dia bergerak memasuki lorong jalan. lampu-lampu berkilauan klasik menyinari jalan di sepanjang laluan ini. Di kiri dan kanan lorong jalan tersusun deretan lampu besar yang dipenuhi dengan berbagai warna. Alangkah terkejutnya di depannya dipenuhi deretan pintu-pintu bilik. Sejak tadi dia terpengun dengan deretan-deretan pintu besar yang bergantian abad. Jantungnya mula berdegup kencang. Dia berfikir di benaknya, yang mana satu kah bilik primadona seri panggung itu.

Tiada ulasan: