Ahad, Januari 21, 2007

Bungkusan Untuk Harrie I

Pada pukul lima pagi posmen berhenti berdekatan dengan katil Harrie. Enjin motosikal posmen masih hidup degdegdegdegdegdegdegdeg bising memenuhi ruang bilik tidurnya. Lampu motosikal posmen itu terus menyala. Cahaya lampu itulah yang menerangi bilik tidur Harry ketika ini. Cahaya yang cukup terang dan menyilaukan mataku yang baru terjaga. Posmen berbadan sekeping itu menghulurkan sebuah parcel. Harrie melompat bangun, masih memakai selimut. Subuh-subuh dah sampai sebuah parcel.

"Poslaju," katanya dengan tersenyum. "Barang untuk saudara, dari kerajaan langit, sain kat sini!" Budak pos itu menghulurkan sehelai resit dan sebatang bolpen, dari karung guni sebelah kanan.

Harrie menenyeh taik mata dan automatik tangannya menandatangani resit itu. Posmen itu memberinya salinan carboncopy kepada Harrie. Dia memutar-mutar accelerator motosikalnya veroom-vrroom-vrroom, menekan hon dua kali peep-peep, lalu memandu keluar dari bilik tidur Harrie, sambil mengankat tangan sekali. Bunyi motosikalnya semakin lama semakin jauh kemudian terus menghilang dan bilik itu kembali gelap dan senyap.

Tiada ulasan: